Het jaarlijkse economische rapport van CIETT is gepubliceerd. Dit rapport geeft een overzicht van alle bureaus over de gehele wereld, die mensen uitzenden of detacheren. 36 miljoen mensen maken gebruik van deze flexibele manier van werken. We hebben het rapport gelezen en de belangrijkste conclusies voor je op een rijtje gezet. En waar van toepassing voorzien van ons eigen lokale perspectief.
Er zijn tekenen van licht wereldwijd economisch herstel. Onze branche is een van de eerste die dat merkt. In Zeeland en Zuid-Holland bemerken wij, in januari 2015, ook een toenemende vraag ten opzichte van begin 2014.
Volgens CIETT is het essentieel dat een lokaal bureau een expert is in het lokale netwerk.
Waar ze in direct contact staan met werkzoekende en werkgevers. Dat verwachten onze opdrachtgevers ook van ISI.
De rol van grote onpersoonlijke vacaturebanken wordt (volgens ons) steeds kwantitatiever. Een prima oriëntatiemiddel, maar een gedegen praktische kennis van de mensen die werk zoeken en werk bieden wordt kwalitatief weer belangrijker. Vooral omdat die kennis waardevol blijkt te zijn om mensen aan het werk te houden. Ook na het uitzenden en/of detacheren. De cijfers tonen dit aan:
Over de gehele wereld had 32% van de werknemers al werk voordat er een bureau werd ingeschakeld. Na het werken voor een bureau steeg het percentage van de mensen die werk behouden naar 68%!
Een bureau speelt een voorname rol in meerdere types van transities in de arbeidsmarkt:
- van opleiding naar werk;
- van werkeloosheid naar werk;
- van kort dienstverband naar een langer dienstverband.
Het begeleiden van deze transities wordt alsmaar belangrijker voor opdrachtgevers. Vooral in een economie die om een flexibele schil vraagt, vanwege de wisselende behoefte aan capaciteit van personeel. Gedegen kennis van de regionale economie is daarbij een vereiste.
In Nederland is aan de werknemers gevraagd hoe tevreden men is over het bureau dat ze werkt geeft. Het blijkt dat de tijdige loonbetalingen, het contact met de mensen van het bureau en de correctheid van contracten het hoogste scoren in de tevredenheid.
Dit betekent in de praktijk dat verreweg de meerderheid van de flexwerkers in Nederland tevreden tot zeer tevreden is. Dat is goed nieuws! Zeker als je weet dat 1/3 van onze beroepsbevolking een flexwerker is, volgens de ABU.
ISI zal in de loop van 2015 een eigen meetbare beoordeling introduceren. Wij zijn er van overtuigd dat we onze opdrachtgevers en werknemers beter van dienst kunnen zijn als we meer gaan meten. Dat versterkt het lokale netwerk ook met kennis. Maar daarover later meer…..
Download hier het gehele rapport in PDF formaat.