Consumenten aanzienlijk positiever

De stemming onder consumenten is in juni 2015 aanzienlijk verbeterd ten opzichte van mei. Het consumentenvertrouwen steeg 4 punten en komt uit op 6. Dat is het hoogste niveau in bijna acht jaar tijd.

Logo-CBS

Oordeel over de economie verbetert sterk
Het oordeel over de economie is in juni aanzienlijk beter dan in mei. De deelindicator Economisch klimaat komt uit op 21, tegen 13 in mei. De verbetering komt doordat consumenten positiever zijn over zowel de economische situatie in de afgelopen als in de komende 12 maanden.

De koopbereidheid van consumenten is in juni wat minder negatief dan in mei. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen stijgt met 2 punten tot -3. Consumenten oordelen minder negatief over hun toekomstige financiële situatie. Ook vinden ze het een gunstige tijd voor het doen van grote aankopen.

Consument verwacht daling werkloosheid
Het hebben van een baan speelt een grote rol bij de koopbereidheid van consumenten. Hun verwachting over de toekomstige werkloosheid verbeterde aanzienlijk en is in juni voor het eerst in ruim vier jaar positief. Vandaag maakt CBS ook bekend dat de werkloosheid de afgelopen drie maanden gemiddeld met 6 duizend per maand is afgenomen. Meer hierover, www.cbs.nl
cbs logo